اختلال‌های عصبی

آیا بیماری پارکینسون درمان دارد؟

آیا بیماری پارکینسون درمان دارد
(۴)

متاسفانه بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری پارکینسون مبتلا هستند. به علت پیری جمعیت، آمار شیوع بیماری پارکینسون سالانه افزایش می‌یابد. در بیماری پارکینسون سلول‌های عصبی بخشی از مغز تخریب می‌شوند. این بیماری معمولاً پس از ۵۵ سالگی ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که خیلی از افراد معروف از محمدعلی کلی گرفته تا رابین ویلیامز به این بیماری مبتلا بودند. اگر نمی‌دانید که آیا بیماری پارکینسون درمان دارد یا خیر و می‌خواهید با علائم و درمان پارکینسون بیشتر آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

پارکینسون چیست؟

شاید برای خیلی از افراد این سؤال پیش آمده که بیماری پارکینسون چیست؟ این بیماری یک اختلال مغزی است که باعث انجام حرکات ناخواسته یا غیر قابل‌کنترل مانند لرزش و مشکل در تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن می‌شود. علائم بیماری معمولاً به‌تدریج شروع شده و باگذشت زمان بدتر می‎شود. با پیشرفت بیماری، ممکن است افراد در راه رفتن و صحبت کردن مشکل داشته باشند. همچنین در صورت عود شدن بیماری تغییرات رفتاری و روانی، مشکلات خواب، افسردگی، مشکلات حافظه و خستگی به وجود می‌آید. علت بیماری پارکینسون هنوز ناشناخته باقی‌مانده است، اما ژنتیک در بروز آن می‌تواند مؤثر باشد. به‌صورت کلی و به دلایل ناشناخته مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم بیماری پارکینسون کدام‌اند؟

علائم بیماری پارکینسون

شناخته شده‌ترین علائم بیماری پارکینسون از دست دادن کنترل عضلات است. با این حال علائم بیماری به دو دسته‌ی علائم حرکتی و غیرحرکتی تقسیم می‌شوند که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:
۱) حرکات آهسته: تشخیص بیماری پارکینسون مستلزم داشتن این علامت است. افرادی که مبتلا به پارکینسون هستند، حرکات آهسته را به عنوان ضعف عضلانی توصیف می‌کنند در حالی که مشکلات مربوط به کنترل عضلات را دارند.
۲) لرزش عضلات در حالت استراحت: این لرزش ریتمیک عضلات، حتی در هنگام استراحت و خواب هم رخ می‌دهد، تقریباً ۸۰ درصد بیماران مبتلا به پارکینسون این نشانه را تجربه می‌کنند.
۳) وضعیت ناپایدار راه رفتن: کندی حرکات و آهسته راه رفتن در بیماری پارکینسون یکی از عوامل مهم است. این حرکات آهسته کم‌کم باعث می‌شود فرد به صورت خمیده قدم بردارد.
۴) پلک‌زدن کم‌تر از حد معمول: یکی از علائم بیماری پارکینسون پلک‌زدن کم‌تر از حد معمول است؛ زیرا کنترل عضلات صورت کاهش یافته است.
۵) عدم کنترل آب دهان: یکی دیگر از علائم که به دلیل از دست دادن کنترل عضلات صورت رخ می‌دهد، عدم کنترل آب دهان است.
۶) مشکلات بلع: با کاهش کنترل ماهیچه‌های گلو مشکل در بلع غذا رخ خواهد داد.
۷) بروز علائم روانی و جسمی: افت فشار خون، بی‌اختیاری ادرار، یبوست، اختلالات جنسی، افسردگی، از دست دادن حس بویایی و مشکلات خواب می‌توانند از علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون باشند.

بیشتر بخوانید: آیا بیماری ام اس درمان دارد؟

درمان پارکینسون و روش‌های درمانی

یکی از سؤالات بیماران این است که «آیا بیماری پارکینسون درمان دارد؟» پاسخ کوتاه این سؤال خیر است. در حال حاضر، بیماری پارکینسون قابل درمان نیست، اما راه‌های متعددی برای مدیریت علائم بیماری وجود دارد. ممکن است در مراحل اولیه بیماری، درمان پارکینسون صورت نگیرد، زیرا علائم معمولاً خفیف هستند. بسته به بیمار و تشخیص پزشک، درمان بیماری پارکینسون از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و شامل موارد زیر است:

دارودرمانی

دارو درمانی پارکینسون

یکی از روش‌های درمان پارکینسون دارودرمانی است. برای بهبود علائم اصلی بیماری پارکینسون مانند لرزش دست و مشکلات حرکتی می‌توان از دارو استفاده کرد. همۀ داروها مفید نیستند و برای افراد مختلف اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت دارند. پزشک متخصص می‌تواند خطرات و عوارض جانبی را در مورد هر دارو به شما توضیح داده و راجع به اینکه کدام یک برای شما بهترین انتخاب است، صحبت کند. داروهای بیماری پارکینسون می‌تواند شامل اضافه کردن دوپامین، شبیه‌ساز دوپامین و یا مسدودکننده‌ها و مهارکننده‌های متابولیسم دوپامین باشند.

عمل جراحی

در سال‌های گذشته، جراحی پارکینسون یکی از روش‌ها برای درمان پارکینسون است. در عمل جراحی به بخشی از مغز که به دلیل بیماری پارکینسون دچار اختلال شده، آسیب عمدی وارد می‌شود. امروزه، همین اثر با تحریک مغز امکان‌پذیر است. برای عمل جراحی الکترود کوچکی را به داخل مغز وارد می‌کنند. جریان الکتریکی الکترود تا حدودی عملکرد سلول‌های از کارافتاده را انجام می‌دهد. برای برخی از بیماران مقاوم به دارو، با استفاده از عمل جراحی، علائم بیماری کاهش می‌یابد.

ورزش برای بیماری پارکینسون،‌‌ بهترین روش درمان

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان پارکینسون، ورزش‌درمانی است. بیماری پارکینسون برای هر شخصی منحصربه‌فرد است، با این حال ترکیب دارودرمانی به همراه فعالیت بدنی برای همۀ افراد می‌تواند مفید باشد. ورزش برای بیماری پارکینسون کمک می‌کند تا بیماری پیشرفت نکند، از طرفی به کنترل علائم بیماری هم کمک خواهد کرد. برخی از فعالیت‌های بدنی برای بیماران مبتلا به پارکینسون شامل شنا، پیاده‌روی، ایروبیک، یوگا، تاچی، رقص و انجام حرکات کششی است. البته فراموش نکنید که قبل از شروع هر گونه فعالیت ورزشی با پزشک متخصص و فیزیوتراپیست مشورت کنید. هم چنین میتوانید دوره‌ی کنترل بیماری پارکینسون درمنزل دکتر همتایی را تهیه کرده و از آن استفاده نمایید. و یا برای دریافت مشاوره تماس بگیرید.

روش‌های تجربی برای درمان پارکینسون

محققان در حال بررسی درمان‌های احتمالی دیگری هستند که می‌تواند به بیماری پارکینسون کمک کند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
پیوند سلول‌های بنیادی: سلول‌های بنیادی نورون‌های جدید مصرف‌کننده دوپامین را به مغز اضافه کرده تا نورون‌های آسیب‌دیده را کنترل کنند.
ژن‌درمانی: در ژن‌درمانی، جهش‌های خاصی که باعث بیماری پارکینسون می‌شود را تحت درمان قرار می‌دهند.

طول عمر بیماران پارکینسون

بیماری پارکینسون کشنده نیست، اما علائم و اثرات آن، می‌توانند از عوامل مؤثر در مرگ باشد. میانگین امید به زندگی برای بیماری پارکینسون کمتر از ۱۰ سال است. البته با توجه به اینکه تشخیص بیماری پارکینسون پس از ۶۰ سالگی امکان‌پذیر است، در بسیاری از بیماران، تأثیری بر امید به زندگی فرد نمی‌گذارد، یعنی طول عمر بیماران پارکینسون عادی بوده و فرد عمر طبیعی خود را دارد.

عاقبت بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری دژنراتیو است، به این معنی که اثرات آن در طول زمان بدتر خواهند شد. با این حال برای بدتر شدن وضعیت بیمار، زمان زیادی مورد نیاز است. اکثر افراد مبتلا به بیماری، طول عمر طبیعی دارند. در مراحل اولیه تشخیص بیماری، بیمار نیاز به هیچ کمکی نداشته و می‌تواند به صورت مستقل زندگی کند. با تشدید علائم، برای کنترل بیماری از دارودرمانی استفاده می‌شود. اکثر اثرات و علائم بیماری قابل کنترل هستند، اما باگذشت زمان، زندگی مستقل فرد دشوارتر خواهد شد. با توجه به اینکه بیماری قابل درمان نیست، یعنی به صورت مادام‌العمر ادامه دارد، به همین دلیل عاقبت بیماری پارکینسون تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارد. در صورت تشخیص بیماری، بهتر است بیمار سریعاً سبک زندگی خود را عوض کرده تا از تشدید علائم بیماری جلوگیری کنید. ورزش برای بیماری پارکینسون به‌شدت مثبت بوده و می‌تواند بیماری را کنترل کند. دکتر هادی همتایی، متخصص فیزیوتراپیست، دوره آموزشی ورزش‌ درمانی برای بیماری پارکینسون را ارائه می‌دهد. میتوانید جهت خرید دوره حرکات اصلاحی در خانه برای بیماران پارکینسون و سایر دوره‌ها اقدام کنید و یا همین الان با شماره ۰۹۰۱۵۷۵۷۵۶۸ تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵٫ تعداد آرا: ۴

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

author-avatar

درباره دکتر هادی همتایی

دکتر هادی همتایی، با بیش از 30 سال تجربه در زمینه درمان و بیش از 15 سال فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حضوری و غیرحضوری شیوه‌های نوین فاشیا ریلیز و فیزیوتراپی و کار با دستگاه‌های حرفه‌ای روز دنیا، همراه شما بیماران عزیز می‌باشد.