دردهای مفصلی

علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

۴٫۳
(۷)

آیا تا به حال هنگام بلند شدن و نشستن دچار زانو درد شده‌اید؟ اگر چنین است شما تنها نیستید! زانودرد هنگام نشستن و برخاستن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود، به‌خصوص اگر به‌صورت طولانی‌مدت تحرکی نداشته باشید. این درد می‌تواند مربوط به غضروف، کشکک، مفصل زانو، کلاهک زانو و یا رباط‌ ها باشد. درد خفیف تا شدید زانو هنگام نشستن و برخاستن به این بستگی دارد که کدام یک از اجزاء زانو و چگونه درگیر شدند. اگر به دنبال روش‌ های درمان درد زانو هنگام نشستن و برخاستن هستید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

مهم ترین علل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

از هر ۴ نفر،۱ نفر از زانو درد رنج می‌برد. این درد به‌ویژه پس از نشستن طولانی حس می‌شود. عوامل محیطی و فیزیولوژیک زیادی می‌تواند باعث ایجاد زانو درد شود. مهم ‌ترین علل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن عبارت‌اند از:
۱) وزن بدن: یکی از مهم ‌ترین علل زانو درد هنگام نشستن و برخاستن اضافه‌وزن است. وزن بیش از حد بدن، نه‌تنها باعث ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای شده، بلکه باعث درد زانو هم می‌شود.
۲) بورسیت زانو: بورسیت‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که در مفاصل زانو وجود داشته و به کاهش اصطکاک بین مفاصل در هنگام حرکت کمک می‌کنند. در صورت فشار بیش از حد، بورسیت‌های زانو ملتهب شده و باعث سفت‌شدن زانو می‌شوند. بورسیت زانو می‌تواند علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن باشد.
۳) آرتروز: یکی دیگر از علت ‌های زانو درد در هنگام نشستن و برخاستن آرتروز است. در بیماری آرتروز، غضروف طبیعی زانو تحلیل می‌رود، در نتیجه بین مفاصل اصطکاک ایجاد می‌شود.
۴) سندروم زانوی دوندگان: باعث ایجاد درد مبهم در جلوی زانو هنگام نشستن و برخاستن می‌شود. این سندرم به دلیل بیش از حد دویدن ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به دلیل ضعف عضلات ران،کفش نامناسب و یا آسیب‌های دیگری هم رخ دهد.
۵) آرتروفیبروز: آرتروفیبروز تجمع بافت اسکار در اطراف مفصل زانو است. اغلب پس از جراحی یا آسیب در زانو رخ می‌دهد. این بیماری مقدار قابل‌توجهی از دامنه حرکتی زانو را کاهش داده و باعث درد شدید هنگام نشستن و برخاستن می‌شود.
۶) عدم تحرک: سبک زندگی نادرست، می‌تواند باعث سفت‌شدن مفاصل شود. عدم تحرک منجر به کمبود جریان خون و سفت‌شدن بافت می‌شود. با چند دقیقه بلند شدن و راه رفتن، می‌توانید به کاهش درد زانو کمک کنید.

روش‌ های درمان درد زانو هنگام نشستن و برخاستن

روش ‌های درمان درد زانو هنگام نشستن و برخاستن به‌ شدت بیماری و سن بیمار بستگی دارد:
۱-تغییرات سبک زندگی: سبک زندگی سالم می‌تواند کیفیت زندگی شما را تغییر دهد. کاهش وزن معمولاً به‌عنوان اولین درمان برای زانو درد توصیه می‌شود. اگر هنگام نشستن و برخاستن زانودرد دارید، می‌تواند نشانه این باشد که بیش از حد نشسته یا ایستاده‌اید.
۲-دارودرمانی: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند در تسکین درد زانو کمک‌کننده باشد. پزشک شما ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی را تجویز کند.
فیزیوتراپی: بسته به علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، ممکن است پزشک متخصص، تمرینات فیزیوتراپی را توصیه کند.
۳-عمل جراحی: درصورتی‌که زانودرد هنگام نشستن و برخاستن، یکی از علائم بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند آرتروز باشد، نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارد.

درمان خانگی زانو درد

اگر علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن، به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای باشد، می‌توان از درمان خانگی زانو درد استفاده کرد:
۱)رژیم غذایی:
رژیم غذایی ضدالتهابی برای تسکین درد زانو هنگام نشستن و برخاستن مفید است. مواد غذایی مانند زردچوبه، آب‌لیمو، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و امگا ۳ به کاهش التهاب مفاصل زانو کمک می‌کنند.
۲)اصلاح حرکات:
یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی زانو درد، اصلاح حرکات است. اگر فقط هنگام نشستن و برخاستن درد زانو دارید، می‌تواند نشانه این باشد که در وضعیت نامناسبی نشسته‌اید و یا اینکه بیش از حد ایستاده‌اید. برای جلوگیری از این وضعیت بهتر است که حرکات خود را اصلاح کنید، روش زیر را انجام دهید:
در طول روز پاهای خود را دراز کنید. ۸-۶ ساعت نشستن در طول روز، ممکن است باعث سفت‌شدن زانوها شده و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها را افزایش دهد. هر نیم ساعت از جای خود بلند شوید و پیاده‌روی کنید تا به زانوهای خود کمی استراحت دهید.
صحیح بنشینید. بعضی از پوزیشن‌های نشستن، می‌تواند به زانوهای شما فشار زیادی را وارد کنند. به‌عنوان‌مثال، نشستن روی زمین به‌صورت چهارزانو، یا نشستن روی پاشنه پا به رباط‌های زانو فشار زیادی را وارد می‌کند.
صندلی راحت پیدا کنید. هنگام نشستن، زانوهای شما باید راحت باشد و زاویه ۹۰ درجه با زمین داشته باشد. اگر می‌خواهید صندلی اداری را تنظیم کنید، هنگام ایستادن در کنار آن، اطمینان حاصل کنید که صندلی دقیقاً زیر زانوهای شما قرار دارد.
۳)سرما و گرما:
نگه‌داشتن کمپرس آب سرد یا گرم روی زانو به کاهش درد زانو کمک می‌کند. یخ معمولاً برای جراحات و التهاب توصیه می‌شود، گرما می‌تواند درد مربوط به سفتی مفاصل را کاهش دهد.
اگر پس از انجام این کارها، احساس درد شدیدی را تجربه کردید بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

اگر نیاز دارید درمورد درمان خانگی زانو درد بیشتر بدانید لینک زیر را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان زانو درد در خانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر زانو درد هنگام نشستن و برخاستن خفیف باشد، ممکن است بتوانید با درمان‌های خانگی و بدون مراجعه به پزشک، مانند درمان دیسک کمر در منزل، درد خود را مدیریت کنید؛ اما در موارد زیر باید حتماً به فیزیوتراپیست مراجعه کنید:

۱)درد شدید در ناحیه زانو، طوری که راه رفتن را مختل کند.

۲)هنگامی که در حالت استراحت هستید، درد دارید.

۳)زانوی شما تق‌تق صدا می‌کند یا اینکه برای مدت کوتاهی قفل می‌شود و تکان نمی‌خورد.

۴)نتوانید زانوی خود را تکان دهید.

۵)زانوی شما گرم یا قرمز شده و بسیار متورم است.

در صورت وجود هر یک از علائم بالا سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

مشکلات زانو در افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، بیشتر دیده می‌شود. سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی می‌تواند به مدیریت وزن و جلوگیری از درد زانو هنگام نشستن و برخاستن کمک کند. یک مطالعه پزشکی در سال ۲۰۱۳ نشان داده که ورزش اولین و رایج‌ترین شکل درمانی است که پزشکان برای مدیریت درد زانو پیشنهاد می‌کنند. ورزش‌هایی مانند شنا و یوگا به افزایش دامنه حرکتی زانو کمک می‌کنند. تمرینات کششی با تقویت ران‌ها و پاها به شما در جلوگیری از آسیب‌دیدگی زانو کمک می‌کنند.

سخن آخر

اگر زانو درد دارید، اجرای این روش‌های خانگی می‌تواند مؤثر واقع شده و به کاهش درد کمک کند. البته اگر در اجرای هر کدام از روش‌های خانگی زیاده‌روی کنید، ممکن است اثرات سوء روی شما داشته باشد، بنابراین بهتر است که روش‌های خانگی را هم تحت نظر پزشک انجام دهید.دکتر هادی همتایی متخصص فیزیوتراپی و ارتوپدی با چندین سال سابقه درمان شما را در درمان زانو درد و بهبود آن کمک میکند. جهت رفاه حال بیماران دوره درمان زانو درد در خانه قابل خریداری است. جهت خرید دوره درمان زانو درد در خانه و مشاهده سایر دوره‌ها با شماره ۰۹۰۱۵۷۵۷۵۶۹ تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۴٫۳ / ۵٫ تعداد آرا: ۷

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

author-avatar

درباره دکتر هادی همتایی

دکتر هادی همتایی، با بیش از 30 سال تجربه در زمینه درمان و بیش از 15 سال فعالیت تخصصی در حوزه آموزش حضوری و غیرحضوری شیوه‌های نوین فاشیا ریلیز و فیزیوتراپی و کار با دستگاه‌های حرفه‌ای روز دنیا، همراه شما بیماران عزیز می‌باشد.